vertrek + eerste dag!

14 februari 2019 - Sewon, Indonesië

Hallo allemaal! (Halo semuanya)

Wat eet je thuis de laatste dag als je een lange tijd naar het buitenland gaat? ... Juist.. moeders stamppot met worst.. heerlijk!
Zonder haar was mijn koffer trouwens niet gevuld, zoals hij gevuld zou moeten zijn :).
Eenmaal op Schiphol aangekomen begon ik het gevoel te krijgen écht op reis te gaan. Na een zeer emotioneel afscheid met ons gezin (en mijn nicht Daley), stond het vliegtuig op mij te wachten. Via Kuala Lumpur en Jakarta ben ik naar Yogyakarta gereisd. Een erg lange reis(18 uur).. moeite met slapen in een vliegtuig..iemand die naast je slaapt met haar mond open (het rook niet naar roosjes)... je (her)kent het misschien wel HAHA. Eenmaal aangekomen in Yogya stonden 16 taxi mevrouwtjes mij op te wachten (zie video). Gelukkig had de Universiteit geregeld dat ik opgehaald zou worden door twee studenten (Ryan en Martina), Super lieve mensen! Zij brachten mij naar het hotel waar ik de komende maar zou vertoeven. De eerste fysieke stap naar buiten in Yogya gaf mij een drukkende..warme...vochtige..smoglucht...moeilijk te omschrijven.In de auto naar het hotel keek ik mijn ogen uit, zoveel mensen.. op scooters, brommers, fietsen...etc. ze gingen overal met hoge snelheden tussendoor..voor je langs.. door rood.. erg wennen. Vergeleken met Nederland.. ja dat doe je als je dit ziet... dan mogen wij onze handen dichtknijpen met hoe dit bij ons geregeld is! Goed, na een blokje om de buurt verkennen kwamen we aan bij het hotel, ik kreeg de sleutels en bezocht mijn kamer. Ook dit was even wennen... helemaal alleen, klein, kaal en minder schoon (met name de badkamer) dan dat ik gewend ben. Ik besloot om gelijk maar opzoek te gaan naar een ander (luxer) hotel, want ik zag mij hier niet een maand vertoeven. Inmiddels heb ik ook hier mijn plekje gevonden en denk dat ik hier wel blijf :D. In het hotel kwam ik erachter wat een ''jetlag'' nou precies was... dit vond ik niet zo erg, want hierdoor kon ik Ajax - Real Madrid mooi bekijken... op geheel een innovatieve wijze (facetimen met mijn vriendin, die haar tablet richtte op de tv bij ons thuis :D). Inmiddels was het hier in Yogya 06:00 uur ,(6 uur later dan NL) en besloot ik maar te gaan slapen. Slapen bleek van korte duur want een half uur later werd ik gewekt door de Muezzin (iemand die vanaf een minaret van de moskee oproep doet tot het gebed) en weer één uur later moest een Haan voor mijn raam mij wakker maken.
Vandaag (14-2) heb ik lekker uitgeslapen en een rondje gelopen langs de straat, waar mijn hotel staat. Zie de video voor een kleine impressie van de drukte op de weg. Iedereen op de weg keek mij aan alsof ik van een andere planeet kwam.. 'misschien' kwam het omdat ik daar rondliep in mijn zwarte lange blouse met een lange zwarte broek + sneakers en ik was blank? Goed..Ik had honger en ben opzoek gegaan naar voedsel...ik voelde me net Bear Grylls.. Er zijn ontzettend veel eet-kraampjes hier langs de weg... maar je maakt continu de afweging of het daar vertrouwd is om te gaan eten of niet. Bam eindelijk had ik een Indonesische versie van de KFC gevonden.. maar gewoon een paar dingen aangewezen die op kip leken, samen met rijst en ''lemondrink'' ...eten maar! Of het nou gefrituurde kip, muis of salamander was?... vertel hij mij maar (zie foto) Het smaakte opzich prima (met die scherpe saus waardoor ik al twee uur water aan het drinken ben).
Kort samengevat..met mij gaat alles goed! Het is alleen allemaal erg wennen... allemaal nieuwe situaties... maar dat went ook wel weer!
Morgen (15-2) begint mijn eerste dag op de universiteit met een college ''culture'' en een blok ''Indonesian language''! Twee items waarvan ik merk dat ik nog een hoop kan leren.

Tot snel
Selamat tinggallllllllll

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oom Siem:
    14 februari 2019
    Prachtig Siem en erg herkenbaar (vooral het verkeer;-)). Ik hoop dat je snel ingeburgerd raakt. Veel succes
  2. Lourens:
    14 februari 2019
    Ja Siemen erg herkenbaar wat jij nu allemaal schrijft. Maar ook wel weer heel erg mooi njong. We zijn blij dat jij goed en wel bent gearriveerd
  3. Rita:
    14 februari 2019
    Niet vergeten de taxi app GRAB
  4. Mammie ❤️💋:
    14 februari 2019
    He siempie. Mooi verslag zo en erg “pakkend” verwoord. Net of je dr bij bent. Blij dat je goed bent aangekomen en nu maar genieten en ja ook nog stage lopen. Beel plezier en voorzichtig. Hvj xxxx
  5. Elza:
    14 februari 2019
    Hey Siem, leuk om mee te lezen! Heb het goed!
  6. Mammie ❤️💋:
    14 februari 2019
    Heej Siempie 😊 zo leuk om alles te lezen. Tis ff wennen, dat zal wel goed komen. Heb het goed daar lieverd en geniet van alle momenten , ook als je niet weet wat je zojuist gegeten hebt hahahaaa hvj xxxxxx
  7. R de Haan:
    14 februari 2019
    Hoi Siem!! Alvast bedankt voor je bericht dat je goed over gekomen bent!! Verders maar genieten daar,en hou ons op de hoogte!!leuk!!! Gr je oompie Rienk!!
  8. Mammie ❤️💋:
    14 februari 2019
    Pap en mam hebben zelfde mailadres opgegeven ... nu heet pap ook mammie ❤
    Hahahahaaaa
  9. Raymond:
    Leuk Siem! Ik lees mee.
  10. Ina:
    14 februari 2019
    Mooi verhaal 🤩Zo herkenbaar Siem, dat verkeer 😂. Geniet en blijf je verbazen jongen😘
  11. Lauke:
    16 februari 2019
    Siempie! Wat leuk om te lezen, allemaal!! Heeeel veel plezier en succes in het verre Indoland.. goed genieten hoor! Ly❤️😘
  12. Hinny:
    17 februari 2019
    Hey Siem, wat fijn om je verhaal op deze manier te kunnen volgen! Ondertussen ben je al ek geacclimastiseerd denk ik? Blijf mooie foto's en filmpjes maken om ons op de hoogte te houden. Beloofd? Dikke tút 💋😘🙋‍♀️
  13. Beebs bonthuis:
    18 februari 2019
    Hoi siem leuk om te zien dat je in mn land bent ik kreeg heimwee van je verhalen en je video's ik hoop dat je snel aanwendt,gaat je goed en take care veel succes kusjes 😘😘😘